مقاله امروز سایت «چه جوری» به بیان تجربیات «برایان لی» اختصاص داره. اون که مدیر اجرایی و مربی انگیزشیه، افراد بسیاری رو واسه رسیدن به موفقیتای شغلی و رسیدن به مهارتای مختلف هدایت کرده. تجربیات اون حاصل مصاحبهای شغلی زیاد با افراد بسیاریه که با تکیه به رزومهای قوی خود در برابر اون نشسته ان؛ اما به گفته برایان اون بیشتر به دنبال شناخت شخصیتایی بوده که پشت این رزومها قرار گرفتن. شخصیت کسل کننده که عامل شکست در ارتباطاته، موضوع مقاله پیش روست. برایان طبق علم و تجربه خود ویژگیای این نوع شخصیت رو برمی شمرد و راهکارهای ساده ای واسه اون ارائه می ده.

شخصیت

 

من بارها با افراد مختلفی که واسه تصدی مشاغل جورواجور مراجعه کردن، مصاحبه کردم؛ با کسائی که بسیار مشتاق و علاقه مند بودن و رزومهای اونا دلیل توانایی هاشون بوده. اما رو راست بگم هنگام صحبت با بعضی از اونا نمی تونستم جلوی خمیازه کشیدنم رو بگیرم. اینکه بدونم اونا چقدر در کار خود حرفه ای هستن، واسه من کافی نیس. من می خوام درباره حولوحوش دیگر زندگی اونا بدونم؛ اینکه چه جوری با مشکلات روبه رو می شن و چه جوری به موفقیت می رسن. اما اونا باید چه ویژگی ای داشته باشن تا تو ذهن من موندگار شن؟

واسه جذابیت و کسل کننده نبودن لازم نیس رفتارهای ماجراجویانه داشته باشن

تجربه مصاحبه با افراد مختلف این توانایی رو به من داده تا به محض ورود فرد مصاحبه شونده به دفترم، بدونم اون واسه شغل دلخواه مناسبه یا نه. بیشتر از اون چیزی که فرد در رزومهای خود می نویسه، «شخصیت» اون واسه من مهمه. بیایید همین نکته رو به زندگی روزمره ی خود گسترش بدیم. با فردی آشنا میشید و اون موفقیتای متعددش رو واسه شما نام می بره. فقط شنیدن موفقیتای اون واسه شما جذابه یا اگه واسه شما از فرازونشیبایی که طی کرده و از روحیه اش در برابر شکستا و مشکلات بگه، به وجد میاید؟ واسه اینکه فردی جذاب به نظر برسه، لازم نیس رفتار ماجراجویانه داشته باشه بلکه واکنش اون در برابر رقابتای زندگی و نحوه ی برخوردش با افراد و موقعیتای جدید، بر میزان جذابیت اون تأثیرگذاره.

افرادی که واسه ازبین بردن مشکلات به سختی سعی می کنن جذاب تر از کسائی هستن که از حاشیه ی امن خود خارج نمی شن.

ویژگیای افراد کسل کننده

 

۱. آداب اجتماعی رو رعایت کنیم

شاید واسه شمام اتفاق افتاده باشه که وقتی با کسی گفت وگو می کنین، اون همیشه به ساعتش نگاه کنه، در صندلی اش جابه جا شه و از اون بدتر خمیازه بکشه؛ اینا همون نشونه هایی هستن که به شما میگن مکالمه ی شما خوب پیش نمی ره.

حتی افرادی که از جذابیت بسیاری بهره مند هستن، هرازگاهی در اینجور موقعیتی قرار می گیرن. با توجه به واکنشای طرف مقابل ، گفت وگویتان رو تنظیم کنین. سخن خود رو کوتاه کنین یا به سراغ موضوعات جذاب تر برید.

در زمان دانشگاه فردی رو می شناختم که همیشه با مکالمهای طولانی حوصله ی دور و بریا رو سر می بره و با اینکه آدم خوبی بود اما به نظر دور و بریا شخصیت کسل کننده ای داشت.

۲. فرد مهرطلب و همیشه موافق با بقیه نباشیم

همه ما سعی می کنیم تصویری از خود تو ذهن مخاطب برجای بذاریم که نشون دهنده ی اعتماد به نفس و لیاقت ماست. اما بعضی از افراد با توجه بیش ازحد به نظرات بقیه تبدیل به یک شخصیت مهرطلب می شن. افراد مهرطلب سعی می کنن با پیروی از بقیه مانع ناراحتی اونا شن و پس فرصتی واسه وسیله وجود پیدا نمی کنن. شخصیت این افرادی بدون جذابیت بوده و یک شخصیت کسل کننده س.

تصور کنین در تیم کاری خود با افراد مهرطلب هم گروه هستین. هربار که در مورد ایده ای از اونا نظرخواهی می کنین با جوابایی مثل «خیلی عالیه» یا «هرطور خودت صلاح میدونی» روبرو میشید؛ طبیعتا در اینجور شرایطی ایدهاتون پیشرفتی نخوان کرد.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چه جوری از استخدام یک نیروی سمّی جلوگیری کنیم؟

حال ببینیم افرادی که شخصیت بسیار جذابی دارن در اینجور موقعیتی چه می کنن. این افراد حتی اگه نظر اونا با نظر تموم افراد دور و بر شون فرق داشته باشه بازم خیلی راحت اونو میگن. واسه داشتن اینجور شخصیتی باید خود رو در خطر مشکلات بذارین. فردی که تمایلی به تغییر شرایط نداره معمولا مخالفت خود رو با نظر بقیه نگفته و نظر خود رو نمیگه.

در یک گفت وگوی مؤثر، ایده ها به رقابت کشیده می شن و پروژه ها راه جذابی رو طی می کنن. می تونیم هم حرفه ای رفتار کرده و هم با مهربانی مخالفت خود رو با بقیه بگیم.

بیان ایده و نظر موجب رشد می شه اما نتیجه مهرطلبی چیزی جز رکود نیس.

۳. منفی نگر نباشیم

شکایت از شرایط بد، چیزی پذیرفتنی و معقوله اما نباید تمایل به احساسات منفی و غرغر کردن، تبدیل به ویژگی در فرد شه. افرادی که هنگام روبرو شدن با مشکل به جای سعی واسه پیدا کردن راه حل، شروع به شکایت از شرایط می کنن، شخصیتی کسل کننده دارن. به نظر می رسه اونا به جای حل مشکل به دنبال بیان احساسات خود هستن.

هنگام بروز مشکل، آسونترین کار نالیدن و شکایت از شرایطه، حال اونکه حل مشکل نیازمند اقدام، عمل و ایجاد تغییره. افرادی که تمایلی واسه بهبود شرایط ندارن از اقدام و تغییر هراسان ان. این افراد با غرغر کردن، از شر احساسات بد خلاص می شن و در حاشیه ی امن خود احساس بهتری پیدا می کنن. شخصی که در تله ی منفی نگری خود گرفتار شده، کسل کننده به نظر می رسه.

یکی از دوستانم اینجور شخصیتی داشت. بارها سعی کردم تا واسه حل این مشکل بهش کمک کنم اما اون به خودش کمکی نمی کرد و واکنشش در برابر کمکام این بود که «فایده ای نداره. من از پس این کار برنمی آیم». بی تمایلی اون باعث شده که من هم از کمک کردن بهش مأیوس شوم و ارتباطم رو با اون قطع کنم.

۴. خودشیفته نباشیم

بارها در مصاحبهای کاری با افراد خودشیفته روبرو شده ام. ۵۵ درصد از مدیران بخش استخدام فکر می کنن غرور صفتی نامطلوبه و باعث رد شدن فرد در مصاحبها می شه. افراد خودشیفته، دور و بریا خود رو کسل کننده میدونن و تمایلی به ایجاد رابطه با اونا ندارن.

افرادی که خوب می تونن با بقیه رابطه برقرار کنن و در گفت وگوها گوینده و شنونده ی خوبی باشن جذاب ترن و بیشتر در خاطرها می مونن.

۵. اهل تغییر باشیم

بعضی از افرادی دوست دارن در حباب خودساخته شون باقی بمونن. این افراد علاقه ای به تغییر ندارن، از تجربیات جدید می ترسن، دچار روزمرگی هستن و از ملاقات با افراد و شرایط جدید پرهیز می کنن. هنگام رویارویی با تجربه های جدید با گفتن جملاتی مثل «این کار از توان من خارجه»، «دوست ندارم این کار رو انجام دهم»، «وضعیتی که در اون هستم واسه من مناسب تره»، بهونه تراشی می کنن. «نه گفتن» یک تواناییه اما افرادی که به هر فرصت به دست اومدی «نه» میگن، نمی خوان با ترس خود روبه رو شن. این افراد فرصتی واسه کسب تجربه های جدید ندارن؛ پس اطلاعات اونا در مورد مسائل جورواجور کمه.

از حاشیه ی امن خود خارج شید و بقیه رو با جذابیت خود مسحور کنین

همونجوریکه قبلا هم توضیح دادم، واسه جذابیت لازم نیس خیلی جسور یا خیلی اجتماعی باشین اما چیزی که رو جهان در برابر شما قرار می ده، با آغوش باز قبول کنین. اگه عاشق چیزی نمی شین یا در نظر شما همه کسل کننده هستن، شاید بهتره نگاهی به آینه بندازین و در عقاید خود بازنگری کنین.



 


دسته‌ها: آموزشی