می دونستین که عاشقی و اعتیاد به ماده ای مخدر تأثیری برابر در مغز شما دارن؟ دست کشیدن از یک رابطه، حتی اگه بدترین رابطه دنیا هم باشه، کار بسیار سختیه . در حال بدی که بعد از اون به شما دست می ده، فاکتورهای زیستی هم نقش مهمی اجرا می کنن. بررسیا نشون دادن عشق و عاشقی همون بخشایی رو در مغز فعال می کنه که در اعتیاد به ماده مخدری قوی مثل کوکائین فعال می شن. اسکن مغز فردی عاشق و فردی که به کوکائین معتاد بود، نشون داده که در هر دو نفر فعالیت مرکز لذت بیشتر می شه و بیشتر تمرکز فعالیتا بر مراکز کارکرد دوپامینه. دوپامین یک پیام رسان عصبیه که اثر مثبتی روی کنترل مراکز پاداش و لذت مغز داره. فعالیت لوب پیشانی که مرکز شناختی مغزه هم کاهش پیدا میکنه. از این موضوع می فهمیم که عاشق شدن در عین دل پذیر بودن بر قدرت قضاوت ما اثر می ذاره.

به همین خاطره که بعضی عاشق شدن رو با اعتیاد مقایسه می کنن. در عشق هم مثل اعتیاد ممکنه نتیجه های بدی مثل مورد سوءاستفاده قرارگرفتن و دچار شدن به ناراحتیای روانی گریبان گیر شخص شه. با این حال اگه باز بفهمین که درگیر رابطه ناسالمی شدین که جز ضرر واسه تون هیچ باری نداره، بازم خیلی سخته که از جاذبه عشق و عاشقی و حس خوبی که به شما میده دست بکشین. اگه فکر می کنین درگیر اینجور رابطه ای شدین، پس پونزده نکته زیر رو با دقت بخونین و به اونا عمل کنین تا بتونین از رابطه عاطفی ناسالم بیرون بیایید.

 

۱. مشکل رو شناسایی کنین

اولین قدم واسه قطع رابطه اینه که بدونین و بفهمین که در رابطه ای معیوب قرار گرفتین. آگاهی خود رو با مطالعه کردن بالا ببرین یا اینکه از یک دکتر یا مشاور، راهنمایی بگیرین تا بدونین چه وقت باید یک رابطه رو ناسالم دونست. رابطه تون رو با نگاهی سخت گیرانه، عمیق و بدون هدف ورزی بررسی کنین؛ در این مرحله لطفا با خودتون صادق باشین.

از خودتون بپرسید:

  • این رابطه باعث پیشرفت من می شه یا پس رفت؟
  • بر جنبه های دیگر زندگی ام اثر منفی می ذاره؟
  • به خاطر طرف مقابل عزت نفس من خدشه دار می شه؟

در صورتی که جواب تون حتی به یکی از سوالا مثبته، پس بهتره به قطع کردن رابطه تون فکر کنین و یا با متخصص مشورت کنین.

۲. احساسات و ناراحتی تون رو سرکوب نکنین

قطع رابطه با شخصی که دوستش دارین راحت نیس و نمیشه. پایان دادن به رابطه ای که شما رو روزبه روز به قهقرا می بره هم حتی خیلی راحت عملی نیس. ناراحتی و اندوهی رو که پس از اون به سراغ تون میاد قبول کنین و به جای اینکه اونو سرکوب کنین، پذیرایش باشین و بدونین که چاره ای جز گذر از این دوره موقتی ندارین. اندوه رو به عنوان بخشی از این تجربه قبول کنین و به خودتون زمانی بدین تا زخم روح تون بهبود پیدا کنه.

۳. از رابطه تون درس بگیرین

خیلیا که از رابطه مسمومی خارج می شن، وقتی می فهمن این رابطه فقط وقت و عمرشون رو تلف کرده، نسبت بهش احساس گناه یا شرم پیدا می کنن. ولی باید بدونیم هرکی که وارد زندگی مون می شه، به ما درسی یاد می گیره و باید به رابطه با اون به چشم تجربه ای جدید نگاه کرد. به جای اونکه ناراحتی بخورین که به چه دلیل وقت تون رو واسه اون هدر دادین، سعی کنین که درس پنهون در این رابطه ناسالم رو دریابید. فکر کنین رابطه این شخص چه درسی به شما داده؟ از اون چه عبرتی در یادتون موندگار شده؟ چه تغییری در خود احساس می کنین و دفعه بعد که با فرد جدیدی آشنا شدید چه رفتاری با اون دارین؟ زندگی هر درسی رو چند بار تکرار می کنه تا آخرش آویزه گوش مون شن. هنگامی که بفهمین چه درسی از رابطه ناسالم تون گرفتین، شاید در رابطه بعدی دیگر اونو تکرار و تجربه نمی کنین.

۴. جدا شید

فاصله انداختن بین خود و شخصی که با اون زمان زیادی رو کذرونده بودین، اصلا کار راحتی نیس ولی اگه می خواید از این رابطه خارج شید چاره ای نیس؛ سختی هاش رو تحمل کنین. شاید در آینده بتونین بدون دل خوری و ناراحتی از همدیگه فقط دوست ساده شید، ولی الان باید به خودتون و اون زمان بدین تا زخم تون رو بهتر کنین.

۵. از یادگاریا دست بکشین

شاید وسوسه شید تموم وسیله و اشیائی که شما رو به یاد رابطه گذشته تون میندازن، پیش خودتون نگه دارین، ولی ممکنه این کار به قیمت پشت سر نگذاشتن رابطه ناسالم تون تموم شه. اگه دل تون نمیاد نامهای عاشقانه، بلیط سینمای باطل شده، عکس یا کادوها رو دور بندازین، می تونین اونا رو تا وقتی که دوره جدایی تون رو می گذرونین، موقتا جایی نگه دارین که جلوی چشم نباشن.

۶. اگه عشق شما رو کور کرده، چشمان تون رو به روی حقایق باز کنین

خاصیت عشق اینه که چشم رو کور می کنه، عقل رو از کار میندازه و بیشتر وقتا نمی ذاره طرف مقابل رو اون گونه که واقعا هست ببینین. اگه واقعا می خواید از دست رابطه ناسالم تون خلاص شید باید دست از گول زدن خودتون وردارین و نسبت بهش واقع بین باشین. در این مورد با یکی از اعضای خونواده، دوستی که با اون خیلی صمیمی هستین یا حتی مشاور صحبت کنین تا به شما کمک کنه بدون هدف ورزی به رابطه تون نگاه کنین و تصمیم بگیرین.

خونواده

بعضی افراد فقط خاطرهای خوبی رو که از یار سابق شون دارن، تو ذهن نگه می دارن و خاطرات بد و ناراحت کننده رو به طور کامل از ذهن شون بیرون میندازن. اشکالی نداره که خاطرهای به یادماندنی رو نگه دارین، ولی در مقابل، زمانایی رو که به ناراحتی و دل خوری گذشت هم به فراموشی نسپارید. یادتون باشه روزهایی هم بود که می تونستید این رابطه رو زودتر تموم کنین ولی نکردید.

۷. نامه ای خطاب به یار سابق تون بنویسین

نامه ای واسه یار قبلی تون بنویسین و هرچه رو که در دل تون مونده بهش بگید. اجباری ندارین که اونو به دستش برسونین. می تونین بعد از نوشتن نامه، اونو پاره کنین. قصد از نامه نوشتن فقط اینه که احساسات سرکوب شده تون رو آزاد کنین. نوشتن یا خاطره نویسی به شما کمک می کنه تا مشکلاتی رو که در رابطه داشته اید، به نحوی درخشش بدین، سلامت روان تون رو بازیابید و دل شکسته تون رو بازسازی کنین.

۸. به خودتون فرصت تازه ای بدین و کنترل زندگی تون رو به دست بگیرین

تا می تونین حواس تون رو از رابطه پرت کنین و به خود بدین. کارای جدیدی رو که تابه حال انجام نداده اید امتحان کنین و انرژی تون رو صرف تفریحی کنین که تا کنون بهش نمی پرداختید. همیشه دلیل ناسالم بودن رابطه تون رو با خود مرور کنین و بر این موضوع تمرکز کنین که در یک رابطه چی بوده که شما رو به خود واقعی تون نزدیک می کرده.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چه جوری از استخدام یک نیروی سمّی جلوگیری کنیم؟

مهم ترین اصل اینه که خود روی اصلاح ایرادهایی که خود در رابطه داشته اید کار کنین. دوست داشتن و احترام به خود رو تمرین کنین. هر روز به خودتون یادآوری کنین که قدر عشق رو میدونید و در مقابل حق دارین که دوست داشته شید و رابطه ای سالم داشته باشین.

۹. داستان زندگی تون رو از نو داستان کنین

ما عموما بار هویت مون رو بر دوش داستانایی که خود از زندگی مون ساخته و پرداخته ایم میندازیم. ما فکر می کنیم همانی هستیم که خودمون مرتبا به بقیه می گیم. پس از نو نگاهی به داستان تون بندازین و با اعتمادبه نفس بیشتری اونو از نو نقل کنین. مطمئن باشین با این کار تغییرات مثبت زیادی در زندگی تون رخ میده.

اگه همیشه به خود می گین که دیگر نیمه گمشده تون رو از دست دادین و تا آخر عمر تنها می مانید، پس هنوز می خواید به رابطه ای که دیگر واسه تون فایده نداره چنگ بزنین و از دستش ندین. پس داستان رو از اول بنویسین و درنظر داشته باشین که شاید این رابطه، مرحله ای در زندگیه که شما رو به رابطه بهتری در آینده میرسونه.

۱۰. بخشش رو یاد بگیرین

سعی کنین هرگونه احساس گناه یا پشیمانی از رابطه تون رو به دور بریزین. خودتون رو به خاطر هر اون چیزی که در گذشته اتفاق افتاده ببخشین، چون حالا دیگر مسئول اونا نیستین. الان تنها کاری که می تونین انجام بدین اینه که به جلو حرکت کنین و از گذشته تون درس بگیرین.

در جدا از اینکه سعی کنین یار قبلی تون رو هم ببخشین. هر دل خوری ای رو که در رابطه بین تون پیش اومده کنار بذارین. نسبت به رفتار قبلی اون دل سوز باشین، خودتون رو جاش بذارین و در نظر داشته باشین که بنی آدم خالی از خطا نیس و ممکنه همه اشتباه کنن.

۱۱. در زمان حال زندگی کنین

هر اتفاقی افتاده، زندگی همیشه به روال عادی اش ادامه می ده و جریان داره. به جای اونکه به خاطرات خوش گذشته تون غبطه بخورین، در زمان حال زندگی کنین. بیشتر مردم چون به گذشته شون چسبیده ان در رابطه ناسالم شون باقی می مونن و از اون بیرون . رابطه تون رو نسبت به چیزی که حالا هست قضاوت کنین؛ نه نسبت به وضعی که در گذشته داشته.

۱۲. همه چیز رو همون گونه که هست قبول کنین

اگه می خواهیم در زندگی به جلو حرکت کنیم و درجا نزنیم باید بتونیم همه اتفاقای دور مون رو همون گونه که هست قبول کنیم. خیلی از کسائی که از رابطه ناسالم شون دل نمی کنن امیدوارند آخرش روزی برسه که طرف مقابل شون رو عوض کنن. این واقعیت رو بدونین که شما نمی تونین کسی رو عوض کنین، به ویژه اگه اون قصد عوض شدن هم نداشته باشه. اگه از رابطه تون راضی نیستین، می تونین اونو به هم بزنین و راه تون رو از اون جدا کنین. این تنها چیزیه که در رابطه می تونین تغییر بدین.

۱۳. سرتون رو به فعالیت موردعلاقه تون گرم کنین

اگه فراموش کردن گذشته واسه تون راحت نیس، به کاری مشغول شید که بهش علاقه دارین. با این ترفند نه تنها ذهن رو به کاری مشغول می کنین، بلکه اجازه میدید که احساسات تون آرامش یابند و یواش یواش ناراحتیِ به دلیل ترک رابطه از بین برود. جدا از اینکه اون حواس تون رو به موضوع مهم تری متمرکز می کنین. بررسیا نشون دادن که انجام دادن کارای داوطلبانه در این شرایط تا حد خیلی زیادی به فرد کمک می کنه تا به حالت عادی برگردد. این کم کم دیدِ شما رو به رابطه سابق تون تغییر می ده و از اون جایی که واسه جامعه هم مفید واقع میشید، به احساس بهتری نسبت به خود می رسین.

آرامش

۱۴. مواظبت از خود رو تمرین کنین

به هم زدن رابطه اصلا آسون نبوده و خیلی عجیب نیس که بعد از یک شکست عشقی غم انگیز از وضعیت سلامت جسم و روح تون غافل شید. ناراحتی به دلیل اون فشار زیادی به شما میاره و ممکنه نسبت به نیازهایتان بی توجه باشین.

هر روز با خود قرار بذارین تا اهمیت سلامتی تون رو یادآوری کنین. از استراحت کردن غافل نشید، غذاهای مقوی بخورین و تا می تونین دلی از عزا درآرین. هر روز با آب داغ دوش بگیرین و هرازگاهی ماساژ بگیرین. مهم نیس دقیقا چه کاری بکنین، مهم اینه که به نیازهایتان توجه کنین.

جدا از اینکه این خاطر بگیرین که با خودتون هم دردی کنین. جداشدن و حرکت کردن به طرف زندگی ای جدید می تونه قدم بزرگ و ترسناکی باشه؛ پس تا زمانی که زخم هاتون درمون یابد و زندگی جدیدی رو از سر بگیرین، با خودتون مدارا کنین و مهربون باشین.

۱۵. قبول کنین که زندگی متغیره، همیشه روی یک پاشنه نمی چرخد

کلمه «همیشه» گمراه کننده س و دروغی بیش نیس. تنها امر ثابتی که در زندگی همیشه رخ می ده «تغییر» است و بس. ما هر چقدر سعی می کنیم تا زندگی مون رو بدون تغییر نگه داریم، موفق نمی شیم. همه چیز در زندگی مون مثل دوست، خونواده و فامیل روزی بین و روزی هم می رسه که از زندگی مون بیرون می رن.

هنگامی که پایان چیزی فرا برسه، به جای اونکه به چیزی که دیگر وجود نداره بچسبید، دریابید که ناپایداری روزگار و دنیا در ذات اینه و با روی باز اونو قبول کنین. واسه لحظات خوبی که داشتین ممنون باشین، خاطرات اونو فراموش نکنین، ولی اجازه بدین تجربه های جدید جانشین اونا شن.

چه زمانی باید از بقیه کمک بگیریم؟

اولین دقیقها، روز و هفته های پس از به هم زدن رابطه بسیار نفس گیره و انرژی تون رو میگیره. واسه بعضیا این به معنی از دست دادن هویت، حمایت و حالت عادی زندگی شونه. پایان دادن به رابطه، حتی اگه رابطه دلخواه سمی باشه، خیلی سخته و انرژی خیلی از فرد میگیره. با وجود این مجبور نیستین به تنهایی با اون روبه رو شید. اگه به کمک احتیاج دارین، پس باید بدونین چه زمانی از بقیه خواسته کمک کنین.

اگه بعد از قطع رابطه غم، خجالت، گناه یا هر احساس منفی دیگری با شما موند یا اینکه بر زندگی روزانه تون اثر گذاشت، حتما از یک روان دکتر یا مشاور خبره کمک بگیرین تا به کمک اون با احساسات تون به شکل ای سالم و عادی کنار بیایید و موقعیت جدیدتون رو قبول کنین. متخصص به شما کمک می کنه که در محیطی امن و به دور از هر گونه قضاوت، کیفیت رابطه گذشته تون رو آزمایش بزنین و پس از پایان دادن بهش به حس بهتری از خودتون برسین.

حتی اگه در زندگی به نقطه ای رسیدید که حس کردین دیگر هیچ روزنه امیدی ندارین و به نقطه پایان زندگی تون رسیده اید، به یاد داشته باشین که همیشه در این حال بد نمی مانید و لیاقت داشتن رابطه ای سالم رو دارین؛ رابطه ای که در اون نیازهایتان ندیده گرفته نمی شه و با اون تکامل پیدا می کنین و خوشحال میشید.



 


دسته‌ها: آموزشی