شاید فکر کنین «اولین بودن» آسونه و کافیه اولین باشین تا بدون هیچ مشکلی به موفقیت برسین. باید بدونین اینطورها هم نیس. هر کاری سختیای خودشو داره و حتی اگه نوآور و در صنعتی اولین باشین ممکنه بدجور شکست بخورین. در این مقاله به شما می گیم چه جوری با استفاده از امتیاز رقابتی کسب وکارتان به عنوان اولین در بازار، از اینجور سرنوشتی پرهیز کنین.

کارآفرینای بسیاری درباره پیشرو بودن در صنعت سخن میگن اما عده ی کمی از اونا واقعا معنی اولین بودن رو میدونن. اگه یک کسب وکارِ جلو رفتنِ زرنگ نباشید و ندانید چیجوری از امتیاز رقابتی اولین بودن استفاده کنین، هرچقدر حرف بزنین آب در هاون کوبیدنه.

بعضی وقتا بعضی بیشتر از اینکه بر امتیازای اولین بودن تأکید کنن، دلایلی واسه توجیه اولین نبودن میارن. کارآفرینای پیشرو و کسب و کارای شون بیشتر هیچ الگویی واسه جلو رفتن ندارن؛ اگه راه حل و برنامه مناسبی واسه استفاده از نوآوری تون با کنار زدن رقبا و توانایی جلو رفتن و حفظ موقعیت تون رو نداشته باشین، مثل اینه که شما میز غذا رو بچینید و بدون اینکه لقمه ای نصیب تون شه بقیه غذا رو تموم کنن.

سختیای اولین بودن دلیلای زیادی داره. احتیاج به شناخت یک بازار جدید و مشتری هاش دارین که کشف و شناسایی اونا هزینه بر، زمان بر و غیرقطعیه. بدون دانستن اینکه باید بر کدوم خواسته و احتیاج مشتری سرمایه گذاری کنین، چیجوری کارا رو بکنین و اینکه ظرفیت تولید و تحویل تون چقدره، پاسخگویی سریع به خواستها و نیازایِ متغیرِ مشتریان سخته. واسه شکل دادن بازارتان باید به بعضی سرمایه گذاریا و استانداردها (مثل دسترسی ۲۴ساعته) پایبند باشین، شما باید تعهداتی رو به عهده بگیرین که رقبای دنباله روی شما احتیاجی به قبول و انجام اونا ندارن.

همونطور که می ببینن شرایط دلگرم کننده ای نیس و تازه اشاره ای به این نکردم که تقلید کردن از شما و شکستن قیمتا چقدر واسه رقبا ساده س! و مشتریان خیلی راحت رقبای تون رو جانشین شما می کنن.

با این حال سعی واسه بهره بردن از امتیازِ اولین بودن غیرمنطقی نیس. در این راه عوامل زیادی مشخص می کنن چه جوری یک کارآفرین جلو رفتنِ باهوش و موفق هستین.

اگه می خواید پیروز این خطر جویی باشین از پیشنهادای زیر غافل نشید.

امتیاز رقابتی کسب وکارتان رو از رقبا مخفی کنین

در حالی که خودتون مشغول یادگیری هستین حواستون باشه رقبای تون بویی نبرن و امکان تقلیدِ سریع (و ارزون تر) رو به اونا ندین. بذارین اونا خودشون آزمون و خطا کنن و مشاهده ی اشتباهاتِ شما واسه اونا به میانبر تبدیل نشه.

این کار سخته چون بعضی اقدامات رقابتی ضروریه. اول اینکه مشتریان شما احتیاج به اطلاعاتی درباره محصول و خدمتی که عرضه می کنین دارن، به اطلاعاتی که واقعی بودن شما رو تأیید کنه. دوم اینکه سرمایه گذاران و وام دهندگان به اطلاعات، گزارشای کارکرد و میزان پیشرفت و حتی داده های رقابتی احتیاج دارن. در آخر، شما واسه اینکه محصول تون رو به بقیه بشناسانید به روابط عمومی، بازاریابی و تبلیغ احتیاج دارین.

دنیای اینترنت هم پیچیدگی این مسئله رو بیشتر کرده چون به محض اینکه سایت تون رو راه بندازین همه دنیا محصول تون رو می بینن، اونو کپی می کنن و با مهندسیِ برعکس ادعا می کنن که محصولی بهتر از محصول شما ارائه می کنن و بدبختانه بیشتر مشتریان هم متوجه فرقا نمی شن.

کوچیک باشین و قشنگ

ورود یهویی و سریع کسب وکارها بیشتر موفقیت آمیزه چون رقبای بزرگ بازار تمایلی ندارن به سرعت این کسب وکارها رو ببلعند و یا اینکه با مشکلات قانونی روبرو ان، شاید هم درباره موفقیت مالی اون دودلی داشته باشن. واسه سازمانا و شرکتای بزرگ یه مدت طول می کشه تا یک حریف جدید رو شناسایی، آزمایش و روش مناسبی واسه جواب به تهدیدها پیدا کنن به ویژه وقتی بازیگرِ جدیدی در گوشه ای دوردست از بازار نمایان می شه.

هرچه بیشتر بهتر

با افزایش تولید و موثری منابع و امکانات تون صرفه به اندازه(کاهش هزینه متوسطِ تولید هر واحد کالا به ازای افزایش حجم تولید) کار خودشو می کنه. مهم تر از اون در بازارهای کوچیک رقبای پنهون شاید به دلیل ناتوانی در جذب مشتریِ کافی و پس ی اون نبود استفاده از امتیاز رقابتی صرفه به اندازه راهِ سختی واسه رقابت با شما در پیش دارن.

من پیشکسوت این کارهستم و تو تازه کار

در کنار صرفه جویی در هزینه ها، هرچه بیشتر از فعالیت تون بگذره و بیشتر به مشتریان خدمت کنین، علم و کارایی شما بیشتر می شه. رقابتِ پذیرفته شدن، نیازمندیای قانونی، امنیت و مسائل مربوط به محرمانگی کار رو واسه تازه واردها سخت می کنه.

موند-گرایی یک امتیاز رقابتیه

وقتی جانشین کردن محصول واسه مشتری (حتی با محصول باکیفیت تر) هزینه بر و وقت گیر باشن، هرکی زودتر خود رو به مشتری برسونه، برنده س. هزینه بالای جایگزینی معمولا در چند حالت رخ می ده:

  • ۱. محصول گرون و با طول عمر بالا باشه
  • ۲. خریدار مجبور باشه سرمایه زیادی صرف کنه
  • ۳. جست وجو و آزمایش جانشینای جدید وقت گیر و هزینه بر باشه
  • ۴. خریدار باید وقت و هزینه زیادی صرف یادگیری (کار با محصول) کنه

برند شما رو پیش از اینا شناخته ان

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چه جوری از زمان استراحت مون بیشترین استفاده رو ببریم؟ 

الان خیلی از مشتریان نمی تونن محصول یا خدمتی رو که احتیاج دارن، پیش از خرید و استفاده، آزمایش کنن. پس مشتریان عادت کردن به ویژگیایی مثل ارزشِ برند و قدمتِ کسب وکارها تکیه کنن و ارزش و اعتبار اونو برابر کیفیت و موندگاری محصول میدونن.

اثر اقدامات افزایش دهنده ی مشتری

کسب و کارای پیشرو می تونن از امتیاز تک بودن و از افزایش دهن باز کن ارزش به دلیل رشد تعداد مصرف کنندگان بهره ببرن. این به دلیل قانون ارزش در حال افزایش ی شبکه ها (قانون متکالف) است. اجناس این چنینی فشار زیادی واسه رعایت استانداردها به بازار مجبور می کنه که باعث حرکت بازار به طرف پذیرشِ قویِ عمومی می شه. چه فایده ای داره که شما تنها دارنده ی دستگاه فکس باشین درحالی که کسی وجود نداره که براش فکس ارسال کنین! از زمان از دور خارج شدن نوارهای بتامَکس به خاطر این که سونی از دادن امتیازِ ساختِ اون به شرکتای دیگر پرهیز کرد، خیلی نمیگذره. تولیدکنندهای دیگر جانشینای دیگری واسه بتامکس معرفی کردن که اتفاقا قلب و ذهن مصرف کنندگان رو از اون خود کرد.

درموندگی مشتری چیز بدی نیس

وقتی خریداران با پیشنهادهای رقابتی روبرو می شن با قیمتی ویژه در زمانی محدود و سختیای دیگری در آزمایش روبه رو هستن. واسه آزادی از این مشکل بعضی وقتا خریداران از الگوهای تأثیرگذار که معمولا اطلاعات بهتر و کامل تری دارن پیروی می کنن، اینجور الگوهایی معمولا با رهبران بازار معامله می کنن. طبق اینجور تحلیلی این باور که «هیچکی از خریدن اجناس آی بی ام ضرر نمی کنه» باور رایجیه.

دست که زیاد شد، کار بی ارزش می شه

کسب و کارای پیشرو از امتیاز رقبای کمتر برخوردارن که احتیاج به و کانالای پخش رو کم می کنه. با اشباع بازار و افزایش رقابت واسه جلب توجه مشتریان، تاثیرگذاری کمتری داره و افزایش آگاهی و حساسیت مشتری و داشتن جای ثابت در قفسه ی مغازها گران تر و سخت تر می شه. کسب وکارهایی که دیرتر وارد بازار می شن مجبورند به سهم کوچیک تری از بازار قانع شن یا دامنه ی عرضه خود رو با استفاده از واسطها و پخش کنندگان افزایش بدن.

قیمت همینه

کسب و کارای پیشرو این فرصت رو دارن که بهترین موقعیت رو در بازار از اونِ خود بکنن و پس فرصت ِ پیشرفت و تنوعِ تولید با قیمت پایین تر و مقاومتِ رقابتی کمتر واسه اونا مهیاتره. قیمتای بالایی که مشتریانِ اولین حاضر به پرداخت اون هستن (حتی بدون اثر قوی تعریفِ زبانی)، حس تأیید و رضایت رو به بقیه القا می کنه و باعث افزایش خواسته می شه.

بهترینا رو پیش از بقیه جذب کنین

در هر بازاری نمایندگان و کانالای پخش با کارکرد و کیفیتای مختلفی وجود دارن. وقتی شما بهترینا رو جذب کنین، رقبای دنباله رو شما باید با چیزی که باقی مونده کار کنن درحالی که همیشه با شما مقایسه می شن. بعضی وقتا در بعضی بازارها تعداد همکاران هدفمند و موثر اونقدر محدوده که تنها باید اولین باشین تا از اونا بهره ببرین.

اولینا پیش از همه بازی می کنن

وقتی در بازار اولین باشین فرصت آزمایش، انتخاب و کنترل منابعِ محدود، جایگاهای عرضه، سایتا، مغازها، تأمین کنندگان و امکانات دیگر رو مثل کارکنان کلیدی دارین؛ این در تعیین قیمت و هزینه های کسب وکار مؤثره. وقتی محصول یا خدمتی نو رو عرضه می کنین، در شروعِ کار می تونین منابع و امکانات رو با قیمت کمتری به دست بیارین چون فروشندگان (یا اجاره دهندگان) از ارزش دارایی شون و افزایش خواسته اون در آینده بی خبرند.

شما استاندارد رو تعیین می کنین

امکان تعریف، کنترل و بهبود پیوسته ی محصول یا خدمت مزیتیه که نمیشه قیمتی بر اون گذاشت. دستگاه های نظارتی رسمی و دولتی با محدود کردنایی که دارن همیشه قادر به نظارت بر تولیدات صنایع جورواجور نیستن پس اگه باهوش باشین و به سرعت از فرصت استفاده کنین، هر استانداردی تعریف کنین تبدیل به ملاک می شه.

امتیاز کمبود منابع بازم ادامه داره

محدود کردنا و کمبودِ منابع سازمانای نظارتی خواسته یا ناخواسته به نفع اولین هاست. با افزایش خواستها، کسب و کارای جدید و پیشنهادهای رقابتی در بازار، زمان، امکانات و حوصله ی مؤسسات و اداره های نظارتی واسه بررسی این موارد به سرعت کاهش پیدا میکنه. این مسئله در مورد تأمین کنندگان و دیگر بازیگرانِ بازار هم صدق می کنه. پس کسب و کارای جدید واسه ورود موفق و حفظ ارتباطشان با بازیگران مؤثرِ بازار باید هزینه بیشتری بدن. با هم هزینه دریافت مجوزا، دسترسی به افراد و خدمات مهم و وسایل اطلاعاتی بی مثل واسه کسب و کارای تازه وارد زیاد می شه.

می تونین پول ذخیره کنین

پول-نام-تصویر

در شروع اشتباهات زیادی دارین. با این حال وقتی اولین باشین به دلیل نو، تازه و کم پیدا بودن محصول تون می تونین واسه یه مدت مشخص حاشیه ی سودِ بیشتری داشته باشین که به شما امکان ذخیره نقدینه رو واسه روز نکنه و مبارزات آینده می ده. مثلا به حمایت ی این پولِ ذخیره شده می تونین در صورت احتیاج قیمتای تون رو بشکنید تا رقبای پنهون رو دلسرد و از ورودشان به بازار جلوگیری کنین.

منبع : inc.com


دسته‌ها: آموزشی